Kursdesign

I alle mine år ved Musikkonservatoriet har jeg vært engasjert i studieplanarbeid. Jeg satt i utvalget som utredet ny BA i musikkutøving (Profilutvalget) i 2008. Jeg har sittet i Programstyret ved Kunstfak siden 2009 og jobbet konkret med nye studieplaner for både BA i drama og teater, BA i musikkutøving, MA i Hørelære, MA i utøvende musikk og ny faglærerutdanningen i musikk, for å nevne noen. Jeg har også initiert en ny modul i musikk og kjønn for tredjeårs bachelorstudenter ved Det kunstfaglige fakultet og studenter ved årsstudiet i kjønn og likestilling ved Kvinnforsk. Modulen passer godt inn i profilen til «Kjønn og skjønn»-prosjektet til Kunstfak og i samarbeidet med Kvinnforsk ved UiT.

I 2009 tok jeg, sammen med kollega Niels Eskild Johansen, initiativet til opprettelsen av en Master i hørelære med didaktikk og praksis, den eneste av sitt slag i Europa, så vidt oss bekjent. Vi satte i gang masteren i 2010, og siden den gang har 18 studenter startet på denne utdanningen. Masteren gir en praktisk-pedagogisk utdanning på masternivå som kvalifiserer studenter til å undervise på videregående skole og i høyere utdanning i fagene hørelære og komponering/arrangering. Den er sentrert rundt pedagogisk filosofi knyttet til en sosialkonstruktivistisk tradisjon, med stor vekt på læring gjennom erfaring. Vedlagt ligger en bekreftelse på denne type arbeid: bekreftelse på studieplanarbeid

I 2015 tok kontaktet jeg Universitetet i Bodø og foreslo at vi laget et Ph.d.-kurs med fokus på «forskning på egen praksis». Kurset ble gjennomført med én samling i Bodø og én i Tromsø. Jeg hadde ansvaret for undervisningen en av dagene i Tromsø og koordineringen av kurset. Bakgrunnen for kurset var at ved Det kunstfaglige fakultet har vi Ph.d.-studenter og ansatte som jobber i skjæringsfeltet mellom teoretiske og kunstnerisk forskning. Det tilbys svært få doktorgradskurs med vekt på metodetenkning i dette skjæringsfeltet.

Jeg interesserer meg for planverk for undervisning, og er veldig opptatt at det fungerer i praksis også. Dette gjør at jeg gjerne deltar og bidrar i kursene jeg er med på å utvikle.