Å snakke om likestillingsarbeid i en oversikt over pedagogisk virksomhet kan kanskje virke litt søkt, men å jobbe aktivt med likestilling, mangfold og likeverd i et fagfelt, krever etter min mening gode pedagoger. Arbeidet består av bevisstgjørings- og endringsprosesser hvor den pedagogiske tilretteleggingen er svært avgjørende for hvorvidt man når fram. Derfor ønsker jeg å framheve dette som betydningsfullt for mitt pedagogiske virke.
Leder for forsknings- og tiltaksprosjektet «Kjønn og skjønn»
I arbeidet med det NFR-støttede forsknings- og tiltaksprosjektet Kjønn og skjønn» ligger det, i tillegg til forskningen, en tiltakskomponent som på mange måter handler om å skape en mer bevisst organisasjon. Dette er i mine øyne i stor grad en pedagogisk utfordring, og jeg opplever at min fagbakgrunn som pedagog er svært nyttig i prosjektet. Eksempelvis jobber prosjektet med å arrangere lederkurs, konferanse, bevisstgjøringskampanjer og seminarer. Dette arbeidet er pedagogisk sett nybrottsarbeid på kunstfeltet i akademia, og til dels blir veien til mens vi går.
Framsnakk som likestillingstiltak:
I videoen under finner du et opptak av et foredrag jeg holdt på Ølhallen i Tromsø i regi av Forskeforbundet:
http://hjernekraftverk.no/pechakucha/videoer/
Artikkel om framsnakk i Kilden: http://kjonnsforskning.no/nb/2017/01/framsnakk-som-likestillingstiltak
I april 2017 ledet jeg et heldags lederkurs for ledere og mellomledere ved Det kunstfaglige fakultet, hvor jeg hadde ansvaret for det faglige innholdet og en workshop-del med gruppearbeid og strategiutforming. Denne typen arbeid med egen organisasjon er interessant og utfordrende rent pedagogisk, spesielt med tanke på at tematikken likestilling potensielt kan skape uoverensstemmelser hvis man ikke er bevisst den pedagogiske inngangen til diskusjoner og endringsprosesser. Et pedagogisk hovedspørsmål i dette arbeidet har vært: hvordan nå fram uten å anklage, hvordan bevisstgjøre uten å «belære»?
I 2017 fikk jeg likestillingsprisen for arbeidet med framsnakk og motivasjon i likestillingsarbeid: https://uit.no/om/enhet/aktuelt/nyhet?p_document_id=522280&p_dimension_id=88205