Coda

«We cannot create observers by saying ‘observe’, but by giving them the power and the means for this observation and these means are procured through education of the senses» (Maria Montessori).

Jeg har et håp om at jeg gjennom denne mappen har greid å få fram at det som er viktig for meg som pedagog på et universitet, er å bidra til å sette studenter i stand til å være hovedaktører i egen læring og utvikling, og dermed gå ut i verden som kunnskapsrike endringsagenter. Jeg jobber med å bli en god igangsetter, mentor, veileder og fasilitator, og ser hele tiden etter nye måter å jobbe på gjennom dialog og med et kritisk pedagogisk blikk, slik at studentene selv kan være pådrivere egen læring.

Mappen er ment å gi leseren et innblikk i min utvikling som pedagog, og kanskje et gløtt inn i noen av mine motivasjoner og pasjoner. Som sagt har det vært vanskelig å framstille mitt pedagogiske virke som én sammenhengende fortelling, og mengden stadig nye inntrykk, formidlingsbehov, endring, utdanning og folk gjør at mosaikken stadig endrer seg. Arbeidet med å utarbeide mappen har vært givende og utfordrende, og samtidig inspirert meg til å fortsette å søke etter de beste måtene å undervise og motivere på.