Websider
I samarbeid med min kollega Maria Tollefsen har jeg jobbet med Web-sider som plattformer for læring. Mulighetene som ligger i digitale læringsressurser er enorm for oss musikere, samtidig som det er viktig å utfordre seg selv og studenter på kildekritikk og kvalitetsvurdering i denne forbindelse. Jeg har et pragmatisk forhold til programvare og systemer, så jeg arbeider i hovedsak som innholdsleverandør, ikke produktutvikler. En av sidene vi har jobbet fram, handler om å «vise» hvordan man kan jobbe med gehør i ensembler, hvor vi legger ut små undervisningssnutter på bloggen «På øret»: (http://site.uit.no/paoret/).
I tillegg til denne websiden er jeg i jevnlig kontakt med utvikleren av Appen MuApps, Stein Medby, som i samarbeid med Musikkonservatoriet er i ferd med å utvikle svært godt øvingsmateriell for faget hørelære.
Nasjonale opptaksprøver
I 2014 representerte jeg Musikkonservatoriet i et utvalg som skulle digitalisere de nasjonale opptaksprøvene i gehør og teori. Dette er prøver alle som søker på musikerutdanningene i Norge må bestå for å komme inn på de utøvende studiene. Det nasjonale rådet for utøvende musikkutdanning (RUM) hadde bestilt helt nye prøver som både skulle være enklere å drifte og ha et oppdatert innhold. Dette har vært et svært utfordrende arbeid rent pedagogisk, blant annet fordi digitaliseringen innebar en multiple-choice-logikk som potensielt går ut over ønsket nivå på oppgavene. Det ligger mange didaktiske problemstillinger i det å utarbeide testmateriale, og én av de avveiningene vi måtte ta, var hvordan prøvene kunne bidra til å «inspirere» søkere til å lære seg grunnleggende musikkteori og gehørferdigheter.