Evaluering av undervisning
Jeg har gjennom årene mottatt evalueringer fra deltakere i de forskjellige kursene/klassene jeg har undervist. I evalueringene får undervisningen generelt positiv vurdering, og jeg har fått flere uformelle «beste lærer»-priser, og var nominert til fakultetets undervisningspris i 2014.
Det som går igjen i evalueringene jeg har fått er det vekten på at stoffet er presentert slik at studentene syns det er interessant, og at jeg virker svært engasjert i temaene jeg underviser, noe som smitter. Heldigvis for min del er jeg faktisk svært engasjert i temaene jeg underviser.
Evaluering etter fagdag ved en norsk kulturskole:
Jeg har en forventning om at studenter gir tilbakemeldinger hvis noe er kritikkverdig eller ubehagelig i forbindelse med undervisningssituasjoner. Det er likevel slik at ved en institusjon hvor man ofte er i en-til-en-situasjoner med studenter, vil man ha høy terskel for å «si i fra» om problemer, avhengig av hva slags forhold man har til hver enkelt lærer. Ingrid Maria Hanken studerte studentevalueringer i høyere musikkutdanning, og fant at studentenes behov for å ha tillit til hovedinstrumentlærerens autoritet gjorde at det var omtrent umulig å opprettholde et ideal om å ha en distansert og evaluerende holdning til undervisningen. Hun fant også at behovet for å ha et godt forhold til hovedinstrumentlæreren kunne virke hemmende på studentenes villighet til å gjennomføre evalueringer (Hanken 2007). Dette krever andre metoder for evaluering enn i undervisning med store grupper, og ved Musikkonservatoriet har vi derfor jobbet med forskjelligartede evalueringer og underveissamtaler for å fange opp problematiske forhold så presist og tidlig som mulig. Vi er i disse dager i ferd med å videreutvikle rutinene for evalueringer, noe jeg er engasjert i gjennom min rolle programstyret.
Eksempel på evalueringer av min undervisning: Student- og kursevalueringer_ utvalgte