Internasjonale metastudier understreker hvor viktig feedback er for studentenes læring (se for eksempel Evans, 2013; Hattie & Timperley, 2007; Shute, 2008). Tilbakemeldinger kan være formative eller summative (Evans, 2013). Formativ feedback (eller faglig feedback) er en mer eller mindre kontinuerlig prosess som ofte blir beskrevet som feedback for læring. Feedback er formativ når intensjonen er å endre tenkningen eller atferden til studentene og hjelpe dem til et bedre læringsutbytte.
I mine store finansklasser, ofte med mer enn 100 studenter, har jeg problemer med å gi tilstrekkelig feedback og veiledning til hver enkelt student. Jeg finner gjenklang for dette problemet i den nylig framlagte stortingsmeldingen om en kultur for kvalitet i høyere utdanning (Meld. St. 16 (2016-2017)). Der blir institusjonene oppfordret til å ta studentenes etterspørsel etter feedback på alvor.
Løsningen på feedbackproblemet i min store klasse i Investering og finansiering har vært å utvikle og implementere automatisk feedback i finansoppgavene som studentene arbeider med. Dette har jeg fått til ved å integrere «kunstig intelligens» i oppgavene ved å bruke programmeringsspråket Visual Basic for Application (VBA). VBA er en integrert del av regnearket Excel. Forskning indikerer at tilbakemeldinger som kommer i direkte tilknytning til arbeidet som blir utført, er de som motiverer best (Evans, 2013). I siste fase av det IKT-baserte pedagogiske utviklingsprosjektet mitt ble systemet redesignet slik at også en lærer uten programmeringskompetanse kan utvikle egne skreddersydde interaktive økonomioppgaver i Excel. Skåringen og feedbacken fra systemet er skreddersydd til hver enkelt student (Bertheussen, 2016). Jeg har brukt interaktive finansoppgavene i klasser på mer enn hundre studenter i ti påfølgende år nå. De har dermed blitt en etablert praksis og en del av fagkulturen i kurset (Bertheussen, 2015). Tabellen under gir en oversikt over verktøy som en lærer kan ta utgangspunkt i for å designe egne interaktive økonomioppgaver.
I et forsøk på å gjøre kurset enda mer praksisnært, ble det høsten 2016 utvidet med et større investeringscase. Caset er et resultat av et samarbeid mellom Kjetil Leknes, som har det samme kurset på Campus Finnmark, og meg. I tillegg til å gjøre kurset mer autentisk, åpner caset opp for at studentene kan samarbeide i kurset i større grad enn de har gjort tidligere. Dette er i tråd med sosiokulturell tenkning.
Gjennom caset får studentene en meningsfull kontekst der de får anledning til å praktisere ferdigheter og nyervervet kunnskap i trygge pedagogiske omgivelser. De får også bedre innsikt i kompleksiteten som ligger i virkelighetsnære investeringsanalyser slik de senere vil møte dem på arbeidsplassen sin. I caset blir også studentene utfordret til å skaffe relevant informasjon som kan være vanskelig å få tak i. En annen viktig oppgave er å filtrere ut vesentlig fra mindre vesentlig informasjon. Studentene må dessuten forsøke å balansere interessene til ulike grupper som vil bli påvirket av investeringen. Et slik problemstilling kan være om eiernes profittinteresser skal bli prioritert foran interessene til ansatte og lokalsamfunnet i dette konkrete caset?
Artikler og artefakter som støtter lærere som vil skreddersy interaktive regnearkoppgaver med automatisk formativ feedback
o Artikkel
|
Bertheussen, B. A. (2014). Power to business professors: Automatic grading of problem-solving tasks in a spreadsheet. Journal of Accounting Education; 32 (1), 76–87. |
o Artikkel
|
Bertheussen, B. A. (2014). Automatisk formativ feedback kan gi god læring og motivasjon. Uniped; 37 (4), 58–72. |
o System | Bertheussen, B. A. (2014). Automatic formative grading of problem-solving tasks in a spreadsheet.xls. Open source system available from the author: bernt.bertheussen@uit.no. |
o Veiledning | Bertheussen, B. A. (2014). Implementation guide–Power to business professors: Automatic grading of problem-solving tasks in a spreadsheet. Supplement to article published in the Journal of Accounting Education; 32 (1), 76–87. |
Referanser
Bertheussen, B. A. (2015). Cultivating spreadsheet usage in a finance course through learning and assessment innovations. International Journal of Innovation in Education, 3(1), 1–14.
Bertheussen, B. A. (2016). Validating a digital assessment practice implemented in a finance course. Journal of Financial Education, 42(1), 187–204.
Evans, C. (2013). Making sense of assessment feedback in Higher Education. Review of Educational Research, 83(1), 70–120.
Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of Educational Research, 77(1), 81–112.
Meld. St. 16 (2016-2017). Kultur for kvalitet i høyere utdanning.
Shute, V. J. (2008). Focus on formative feedback. Review of Educational Research, 78 (1).