NFR-prosjektet

Jeg har hatt ansvaret for å utvikle en prosjektsøknad til Norges Forskningsråd der måler er å styrke det forskningsbaserte grunnlaget for utdanning og profesjons­utøvelse (PROFE­SJON). Når det gjelder økonomisk-administrativ utdanning, er fagene finans, revisjon og regnskap på bachelornivået pekt ut som satsninger. Den norske tittelen på prosjektet vårt er «Læring og forskning i samarbeid med praksis».

I søknaden problematiserer vi at det både er behov for teoretisk kunnskap og erfarings­kunnskap i yrkesrelevante økonomiutdanninger av høy kvalitet. Men i dag blir teoretisk kunnskap prioritert foran erfaringskunnskap gjennom et ensidig fokus på forskningsbasert undervisning ved handelshøyskolene. En årsak til ensrettingen er et sterkt legitimitetspress fra de øvrige aktørene i utdanningsfeltet om å levere slik undervisning (Bertheussen, 2017). En annen årsak til den teoretiske ensrettingen er at økonomer med praktisk erfaring bare sjelden blir rekruttert av institusjonene (ibid.). Målet med en profesjonsutdanninger er imidlertid å dekke arbeidslivets behov for relevant kompetanse. Skal vi få dette til, må erfaringskunnskap få en større plass i økonomi­programmene på bachelornivået.

Vi planlegger å etablere prosjektet på tvers av de fire campusene ved Handelshøgskolen UiT der hvert studiested får ansvar for sitt fag (Alta, regnskap; Tromsø, finans; Harstad, revisjon og Narvik, tverrfaglig).

Klikk her for å lese mer om NFR-prosjektet vårt_Krever passord

Referanser

Bertheussen, B. A. (2017). Improving Management Accounting Education through the use of Interventionist Action Research (paper conditionally accepeted in Beta – Scandinavian Journal of Business research).

Bertheussen, B. A. (2017). Hvordan kan handelshøyskolene gjenvinne relevans? (Paper in review).