Jeg oppdaget som student ved Norges Handelshøyskole (NHH) i Bergen på slutten av 1970-tallet verdien av å samarbeide om læring. Årsaken var at jeg opplevde at læringsutbyttet mitt ble større av å arbeide i kollokvier enn ved å følge plenumsforelesninger. Dessuten erfarte jeg at å være «kollokvielærer» (en rolle som ofte gikk på omgang), var den mest effektive måte å lære på selv. I kjølvannet av økonomistudiene var jeg blitt så interessert i pedagogikk og læring at jeg tok Pedagogisk seminar ved UiB i 1981.
I 1982 ble jeg ansatt som konsulent i økonomi ved Statens Teknologiske Institutt (STI) i Oslo. Dette var da PC-er og administrativ programvare (ADB) gjorde sitt inntog i verden. Jeg ble en del av et team som fikk ansvaret for å utvikle rådgivningstjenester i tilknytning til å innføre databaserte administrative rutiner i små- og mellomstore bedrifter (SMB). For å løse oppdraget, utviklet vi adb-kurs som vi arrangerte over hele landet. Kursene ble dokumentert med egenutviklet læremateriell.
I 1985 etablerte jeg og to kollegaer firmaet Infosoft Management as der vi utviklet programvare for økonomisk beslutningsstøtte innen temaene investering, finansiering, budsjettering, regnskapsanalyse og prognostisering. Programvaren måtte dokumenteres, og vi utviklet kursmateriellet. Året etter oppstarten ble firmaet kontaktet av Norsk Korrespondanseskole (NKS), og vi utviklet et 1-semesters studie basert på programvaren vår og egenutviklet kursmateriell («EDB for økonomer»).
I 1989 ble firmaet solgt til Agresso, som var og er et stort internasjonalt programvarehus. Jeg bestemte meg imidlertid for å fortsette med å utvikle kursmateriell og lærebøker, men i regi av firmaet EDB Kunnskap as som jeg etablerte da. I tillegg til innføringsbøker, skrev jeg bøker om relasjonsdatabaser (Access) og programmering (Visual Basic). Parallelt med skrivearbeidet var jeg lærer blant hos Næringsakademiet, som var en stor aktør på denne tida.
I 2005 ble jeg timelærer ved Høgskolen i Harstad, og året etter også ved Høgskolen i Tromsø. På denne tida begynte jeg å utvikle pedagogisk programvare og læremidler til bachelorkurset Investering og finansiering. Dette arbeidet ble videreført ved Handelshøgskolen UiT da denne ble etablert etter fusjonen med Høgskolen i Tromsø i 2009. På handelshøgskolen ble jeg fast ansatt. Sammen med kollega Espen Sirnes skrev jeg ei lærebok i faget som vant Høyskoleforlagets 20-års jubileumspris i 2012. Etter dette fikk utviklingsarbeidet mitt et tydeligere forskningspreg, og jeg publiserte en rekke vitenskapelige artikler om hvordan IKT kan integreres i bedriftsøkonomiske fag for å fremme engasjement og læring. Dette arbeidet kulminerte med en dr. philos-grad i 2016.
På Handelshøgskolen UiT har jeg undervist i fagene Investering og finansiering og Foretaksstrategi som begge er bachelor-emner. På masternivået har jeg undervist i emnene Bedriftsøkonomisk teori og Entrepreneurial Financial Management. For tida arbeider jeg med å utvikle et nytt masteremne i Strategisk analyse. Dessuten er jeg ansvarlig for en Fyrtårnsøknad til UiT og for en søknad til Norges Forskningsråd sitt PROFESJON-program.
Jeg vil oppsummere min undervisningshistorie med å understreke at pedagogisk utviklingsarbeid og læremiddelutvikling går gjennom den som en rød tråd. I alle disse årene har jeg opplevd arbeidet med å utvikle, implementere og evaluere pedagogiske intervensjoner som meningsfullt. Jeg har også erfart at forskningsvinklingen på utviklingsarbeidene mine de senere årene har gitt meg svært gode faglige impulser. Selv om det kanskje ikke først og fremst er pedagogikk som blir prioritert av fagansatte ved en handelshøgskole, fornemmer jeg nå at det blåser en bris av forandring over høyere utdanning. Stadig flere kollegaer viser interesse for å samarbeide om å utvikle en kultur for undervisningskvalitet ved vår institusjon. Det er motiverende.