Fra lukket klasserom til åpen undervisningspraksis
Her vil jeg beskrive et prosjekt som jeg leder, og hvor målet er å bidra til å utvikle en kultur for undervisningskvalitet på tvers av fire campuser ved min institusjon. Tittelen på det pedagogiske utviklingsprosjektet er: «Fra lukket klasserom til åpen undervisningspraksis: utvikling av undervisningskvaliteten på Handelshøgskolen UiT gjennom teamarbeid på tvers av campuser».
Bakgrunnen for prosjektet er at vi i høyere utdanning erkjenner at undervisningskvalitet er et problem. Samtidig har vi kunnskaper om hvordan dette problemet kan løses (se for eksempel Meld. St. 16 (2016-2017) En kultur for kvalitet i høyere utdanning). Likevel blir lite gjort for å implementere virkningsfulle tiltak i praksis. Vi snakker da om et kvalitetsparadoks. På Handelshøgskolen UiT ønsker vi å ta tak i dette paradokset ved å organisere en «grasrotbevegelse» av undervisere på tvers av fire campuser. Målet er å skapet et varig løft i undervisningskvaliteten. Vi ser for oss at teamene skal ha fokus på tre områder: 1) intraemnedesign, 2) interemnedesign og 3) emnerelevans.
Intraemnedesign handler om at teamene systematisk sikrer og dokumenterer at det er samsvar mellom læringsutbyttebeskrivelser, læringsaktiviteter og vurderingsformatet i et emne. Andre sentrale spørsmål for teamet er 1) om emnet fremmer dybdelæring, 2) om emnet aktiverer studentene i læringsarbeidet, 3) om studentene får anledning til å samarbeide i emnet 4) om studentene får tilstrekkelig med faglige tilbakemeldinger underveis i emnet, og 5) om studentene tilegner seg relevante digitale ferdigheter i emnet. Interemnedesign går på om innholdet i et emne samsvarer med relaterte emner både vertikalt og horisontalt i studieprogrammet. Til slutt handler emnerelevans om det blir lagt til rette for at studentene får utviklet profesjonsrelevant innsikt i emner på bachelornivået, og forskerrelevant kunnskap i emner på masternivå.
Referanser
Meld. St. 16 (2016-2017). Kultur for kvalitet i høyere utdanning.