Forelesninger

Jeg har i utgangspunktet liten tro på forelesning som undervisningsform. Jeg tror ikke på overføring av kunnsap, men heller på at læring oppstår i et aktivt samspill. Samtidig tenker jeg at forelesninger ikke har utspilt sin rolle i høyere utdanning. De må bare ikke ta for mye plass og de må brukes på riktig måte.

Jeg tror forelesning kan brukes for å gi oversikt og vise sammenhenger. Videre tror jeg forelesning er en god måte å hjelpe studentene til å rydde opp i stoffet, gi knagger og inndelinger som kan fremme læringsprosessen. Jeg tror videre at forelesning er en utmerket måte å skape interesse og nysgjerrighet. En foreleser kan gjennom sitt engasjement for et fagområde, spre dette engasjementet videre. Forelesningen er videre en god arena for å vise samfunnsnytten eller de praktiske sidene av ett tema. Å trekke inn aktuelle debatter, medieoppslag eller kjente rettssaker skaper interesse. Forelesningen kan også være en god arena for å sette igang refleksjon og gi næring til studentenes kritiske tenking.

Jeg holder kun korte forelesningsrekker. Jeg ønsker mye heller å komme i dialog og samspill med studentene i mindre grupper, enn å stå i auditoriet. Jeg forsøker videre å engasjere og vekke studentene underveis, gjennom spørsmål, provokasjon, humor, fortellinger og bildebruk.  Variasjon er videre viktig i min planlegging. Variasjon i hva jeg gjør, hvordan jeg fremstiller ting, tavlebruk, bevegelse, osv. Videre bruker jeg alltid power point. Dels for at studentene skal kunne forberede seg på forhånd, og dels for at de skal ha mulighet til å følge med/ hente seg inn igjen. Jeg oppfordrer videre til utskrift av presentasjonen, slik at notater kan skrives for hånd. Da tror jeg studentene har større forutsetninger for å være til stede og lytte til det som blir sagt, fremfor å notere hver setning på macen.

Jeg bruker alltid evalueringsskjema etter en forelesningsrekke på UiT. Det gir meg verdifull kunnskap om hva studentene mener om forelesningen og hvordan jeg kan forbedre den. Jeg går alltid gjennom evalueringene etter endt forelesningsrekke, og jeg foretar lærerevaluering av undervisningen. Dette bruker jeg i det videre arbeidet. Her er fakultetets sammenfattende evaluering av en forelesningsrekke, og kopi av studentenes evalueringer. Evalueringen her vil lede til at jeg til høsten tar ut noen temaer for å få bedre tid til roligere gjennomgang.

Jeg bruker mye av de samme tankene uavhengig til hvem og hvor jeg foreleser eller foredrar. Her er et eksempel på en power point presentasjon laget i forbindelse med en fagdag for ansatte i en kommune. Jeg bruker mye bilder og illustrasjoner når jeg foreleser. Her er seks minutter om hvordan jeg bruker bilder i mine forelesninger.

Tre år på rad har jeg blitt tildelt studentenes undervisningspris for beste foreleser. Det setter jeg stor pris på. Selv om undervisning på ingen måte er eller skal være en popularitetskonkuranse, er det godt å få bekreftelse på at studentene setter pris på min måte å forelese på.