Digitalt innføringskurs

Digitalt innføringskurs er et nettbasert kurs laget for studenter som har takket ja til plass på masterstudiet i rettsvitenskap. Som prosjektleder for Fyrtårnsprosjektet kompetanse og læringsutbytte, var det mitt hovedansvar å planlegge og utforme kurset. Her arbeidet jeg tett sammen med pedagog Marit Nilsen som var ansatt i prosjektet og de øvrige medlemmene av prosjektgruppen.

For det nærmere innholdet i kurset og oppbygningen av det viser jeg til siden om Fyrtårnsprosjektet. Her skal jeg bare gi noen eksempler på noe av det jeg bidro med i kurset, og mine tanker bak det.

Kurset var basert på tilbakemeldinger fra førsteårsstudenter om hva de syntes var vanskelig med det å være ny student på fakultetet. Mye av dette var knyttet til usikkerhet med å møte opp på en ny plass, problemer med å finne frem, vansker med å forstå hva som skulle foregå hvor, mv. Basert på dette laget jeg en omvisningsvideo, hvor jeg fysisk tar studentene med på en rundtur i de lokalene de skal oppholde seg mest i den første tiden. Jeg starter opp på et kjent møtested, utenfor mix kiosken, og ender opp i bokhandelen. Her er et klipp fra omvisningsvideoen. 

En annen bolk av innføringskurset besto av mer juridiske temaer. Her får studentene en første innføring i metode og kildelære. Siden jeg over mange år har hatt den aller første forelesningsrekken for de nye studentene, hadde jeg i tillegg observert andre utfordringer jeg ønsket å addressere i kurset. Tradisjonelt bruker studentene lang tid på å forstå systemet med lovsamling. Hva står hvor, hvordan henvise til steder, hvordan slå opp og hvordan innarbeide. For å spare tid i auditoriet og for å gi studentene mulighet til å trene på forhånd, laget jeg en video. I dette klippet bruker jeg ikke bilder eller skjerm, men en fysisk lovsamling. Her demonstrerer jeg i praksis hvordan man slår opp i lovsamlingen, hvordan register kan brukes og hvilke opplysninger som står på ulike deler av en side. Det andre klippet fra denne videoen er en praktisk demonstrasjon av hvordan studentene lovlig kan innarbeide sin lovsaling.

I tillegg til å demonstrere bruken av lovsamlingen laget jeg også en video for å gi en første innføring i bruk av lovdata. Dette er et forsøk på en praktisk innføring i bruk av et digitalt hjelpemiddel, samtidig som betydningen og nytten av hjelpemidlet formidles.

I arbeidet med disse videoene lærte jeg mye om det mangfoldet som de tekniske ressursene og de flinke fagpersonene ved Result gir.