Pedagogisk utviklingsarbeid

Som medlem av ulike utvalg, som avdelingsleder og som prodekan har jeg fått arbeide med ulike pedagogiske utviklingsprosjekter på fakultetet. Her skal jeg kun gå litt nærmere inn på nylig arbeid med pedagogisk forum, pedagogisk observasjon/veiledning og pedagogisk ressursbank. Mye av dette har jeg presentert for ulike enheter og grupper ved UiT, og for andre institusjoner, se vedlagte CV.

Pedagogisk forum har eksistert ved Det juridiske fakultet i mange år. Det er et lavterskeltilbud og en møteplass for diskusjon av ulike pedagogiske utfordringer og tema. Som prodekan har jeg også tidligere vært ansvarlig for dette. Som leder for Fyrtårnsprosjektet ble jeg på ny ansvarlig i perioden vår 2015-vår 2017. I denne perioden arbeidet jeg sammen med pedagog Marit Nilsen for å få opp detltakelsen på forumet, få fastere rammer rundt det og å få inn større innslag av erfaringsutveksling. I tillegg arbeidet vi for å få inn studentperspektivet i større grad. Resultatet av dette arbeidet var at vi fikk opp deltakelsen og vi fikk forumet inn i faste rammer med tre møter pr halvår. Videre fikk vi utfordret våre ansatte til å dele sine erfaringer i større grad. Noen lengre presentasjoner, men aller mest vellykket var grepet med å utfordre ansatte til å dele konkrete erfaringer på fem minutter. Her fikk vi korte, konsise presentasjoner av eksempelvis hvordan våre kollegaer bruker Prezi, lager en juridisk Kahoot, bruker bilder i forelesninger, lager og bruker ordskyer eller inkluderer medstudentevaluering i seminarundervisningen. I tillegg fikk vi inn studenter som presenterte sine tanker om hva en god forelesning er, hvordan de opplever muntligeksamen og hvordan seminarer fungerer best. Nærmere informasjon om og oversikt over alle temaene vi hadde på pedagogisk forum i denne perioden, finnes på side 7-11 i vedlegget sluttrapport.

Pedagogisk observasjon og veiledning var et prosjekt som jeg planla sammen med Marit Nilsen, og hvor hun sto for gjennomføringen av observasjonene og de etterfølgende refleksjonssamtalene/veiledningene. Alle vitenskapelig ansatte ved fakultetet ble i løpet av en periode på to år, observert av pedagogen på en eller flere undervisningstimer. Min deltakelse besto i å planlegge og utarbeide skjema sammen med pedagogen. Vi laget et system med et forberedelsesmøte mellom pedagog og underviser, hvor underviseren blandt annet ble utfordret til å komme med en observasjonsbestilling. Så ble selv observasjonen gjennomført i to undervisningstimer eller mer. Til slutt var det en refleksjons og veiledningssamtale, som endte med at underviseren ble oppfordret til å lage et refleksjonsnotat. Selv ble jeg observert av pedagogen på alle undervisningsrekkene mine i havannet år, og hadde stor nytte av det. Nærmere informasjon om innholdet i dette opplegget finnes i sluttrapporten på side 12-16.

Pedagogisk ressursbank er en nyvinning som oppsto midt i fyrtårnsprosjektet, basert på  en ide jeg fikk underveis. Tanken er å lage en bank hvor alle ansatte kan «sette inn» gjennom å dele egne erfaringer og ideer, og de kan «ta ut» ved å dra lærdom av det andre har delt. Alle ansatte ved fakultetet har tilgang, men ellers er ressursbanken lukket. Det siste viste seg nødvendig for å få folk til å dele erfaringer i den grad vi ønsket. Banken er bygget opp rundt menyene Undervisningstips, Digitale tips og ressurser, Vurdering og veiledning, Pedagogisk forum, Studentønsker og Lesetips/lenker. Under hver av disse menyene ligger det dokumenter, videosnutter, podcaster, erfaringsutvekslinger, «oppskrifter» , studentønsker, litteratur og mye mer. Utarbeidelsen av rommet var spennende og lærerik. Kategorisering, teknisk utforming og det visuelle var krevende. Videre er det alltid en utfordring å få folk til å dele nok. Banken er på ingen måte ferdig eller full. Den er ment å skulle være levende, slik at den utvikler seg i tråd med fakultetet, oss underviserne og de pedagogiske og digitale nyvinninger og utviklinger som stadig skjer. Selv har jeg delt ulike erfaringer og dokumenter i banken, blandt annet den korte videoen om hvordan jeg bruker bilder i forelesninger.