Videreutdanning i barnerett

Høsten 2013 utarbeidet jeg sammen med professor Trude Haugli landets første nettbaserte etter og videreutdanningstilbud i barnerett. Vi fikk i fellesskap lov til å utforme studieplan, læringsmål, fastsette pensum, lage digitale læringsstier og planlegge innhold for to dagssamlinger. Å arbeide så tett sammen med en annen erfaren underviser for å utvikle et helt nytt studietilbud var svært lærerikt. Vi lærte av hverandre, utfordret hverandre og tok i fellesskap fatt på det vi slett ikke behersket fra før; digitale læringsstier. I tillegg gjennomførte vi samlingene sammen, noe som gjorde at vi kunne evaluere, veilede og reflektere over hverandre som undervisere. Det er lærerikt.

Vi arbeidet ut fra en tanke om at undervisningsopplegget skulle bestå av mange ulike elementer, satt sammen i et system som fremmet læring. Vi ønsker variasjon i type oppgaver, tematikk og læringsaktiviteter. Videre ønsket vi å legge til rette for samhandling og samarbeid. Nærhet undervisning-øving-prøving, formet grunntanken i utviklingen av tilbudet.

Arbeidet ga mange utfordringer som vi ikke hadde jobbet med før. Hvordan skulle vi kunne lage et opplegg som skulle treffe så mange ulike mennesker, med så ulik kompetanse? Hvordan skulle vi kunne formidle vanskelige juridiske problemstillinger og tema til mennesker helt uten juridiske forkunnskaper? Hvordan skulle vi sikre oss at studentene la tilstrekkelig arbeid ned i emnet når det var nettbasert? Hva skulle vi bruke de to samlingene til? Spørsmålene var mange. Utvikling av de digitale læringsstiene tok mye tid, både i utforming av oppgaver, sammensetning av litteratur og innspilling av videoer. Det siste var i tillegg en ny opplevelse for oss begge. Å måtte spalte opp omfattende emner i små, korte tematiske forelesninger er en krevende jobb. Å forelese til et kamera, uten å kunne være i direkte samspill med tilhørerne, var utfordrende med tanke på ønsket om å treffe tilhørerne godt samt være engasjerende nok.

 Vi organiserte det nettbaserte kurset gjennom fire ulike læringsstier; Introduksjon, Barn og foreldre, Barnevern og Særlige emner. Hver læringssti består av to til åtte steg. Hvert steg består igjen av en forelesning, noen oppgaver som skal løses, samt henvisning til litteratur, dommer, medieoppslag og andre dokumenter knyttet til temaet. Til sist i hver læringssti er det en sluttprøve som sammenfatter og tester studentenes kunnskaper og ferdigheter knyttet til alle stegene. Sluttprøven må gjennomføres før neste læringssti kan påbegynnes. Sluttprøvene fikk vi som undervisere tilgang til. Før hver obligatoriske samling måtte to av læringsstiene og sluttprøvene være gjennomført. Vi brukte resultatene av sluttprøvene til å planlegge innholdet i de to fysiske samlingene. Samlingene ble organisert med gruppearbeid, diskusjoner og presentasjoner, med vekt på samarbeid, muntlighet og kritisk refleksjon. For å gi studentene trening i skriftlig fremstilling av juridiske spørsmål før eksamen, la vi inn en obligatorisk skriftlig innleveringsoppgave. På denne får hver student individuelle formative vurderinger. Eksamen gjennomføres som skriftlig hjemmeeksamen over to dager. Hver samling ble avsluttet med en skriftlig evaluering som vi benyttet som grunnlag for justeringer av neste samling eller neste kurs.

Som underviser ble jeg utfordret på mange ulike nivåer i arbeidet med kurset. Jeg tilegnet meg nyttig digital kunnskap og ble utfordret til å legge om egne tanker om forelesning for å få dem til å passe inn i det digitale mediet. I tillegg ble jeg veldig utfordret på nivået i fremstillingen. Forelesningene, oppgavene og samlingene måtte tilpasses målgruppen, alle som arbeider med barn å unge. Det var i tillegg en utfordring å jobbe så mye med det visuelle. Siden det meste skulle foregå digitalt, måtte vi sikre oss at vi gjennom det visuelle klarte å skape nyskjerrighet og interesse, i tillegg til at det måtte være brukervennlig.

Her er et eksempel på et steg fra læringsstien Introduksjon:

Frontersiden på dette innførsingssteget ser slik ut. Litt om tematikken, en forelesning på 15 minutter, spørsmål som må besvares og link til litteratur.

Forelesningen er lagt opp som en slags innføring til tematikkene. Jeg forsøker her å anvende fagbeskrivelsene, trekke opp noen ytre rammer og gi en innføring som ikke skal gjøre terskelen til å komme igang for høy. Forelesningen vedlegges her.

De senere forelesningene er mer faglig forankret og tar for seg konkrete avgrensede tematikker. Her er en forelesning knyttet til frivillige hjelpetiltak. Også her forsøker jeg å ha et nivå som gjøre det anvendelig for målgruppen. Jeg forsøker å plassere temaet inn i en større sammenheng ved å vise sammenhengen og forholdet til tidligere gjennomgåtte tema. Videre forsøker jeg å plassere tematikken i en samfunnsmessig kontekst og å åpne opp for kritisk refleksjon hos tilhørerne.

Kurset har blitt svært godt mottatt og vi har hatt deltakere fra hele landet. Våren 2017 hadde vi 64 søkere til de 25 plassene.  Deltakerne har vært alt fra førskolelærere, lærere, ansatte i departement, leger, tannleger, psykologistudenter og ansatte i barneverntjenesten.