Spesialfag i barnerett

Spesialfag i barnerett er et annet kurs utviklet i samarbeid med professor Trude Haugli. Her er det snakk om en faglig fordypning i barnerett, for studenter på siste året av masterstudiet.

I utarbeidelsen av dette kurset måtte vi tenke helt annerledes enn for eksempelvis videreutdanningsemnet. Nå skulle vi rette oss mot snart ferdige jurister, som allerede hadde en grunnlegende kunnskap om barnerett. Vi måtte således fokusere på fordypning. Dette påvirket for eksempel at vi la opp pensum som en samling av mange svært ulike elementer. Målet vårt var å introdusere studentene til de de grundigste studiene gjort innenfor fagområdet, samt til de mest anerkjente nordiske forskerne. Utdrag av doktoravhandlinger og nordiske artikler ble derfor inntatt. Vi hadde videre et ønske om å gjøre fordypningsemnet praksisnært og slik at det fikk frem viktigheten av tverrfaglighet i disse spørsmål. I undervisningsopplegget inkluderte vi derfor besøk hos domstolen, på Barnehuset, hos politiet og hos Statsadvokaten. I tillegg fikk vi inn en barnelege til å foredra om symtomer og tegn på vold og overgrep.

Det øvrige undervisningsopplegget ble utformet ut fra et ønske om aktiv deltakende, samhandlende og kritisk reflekterende studenter.

Oppgavene til seminarene er utformet med tanke på at studentene skal trenes i å anvende jussen, analysere og evaluere den, samt forelså endringer. Eksempelvis gjennom å se et nyhetsklipp, for så å diskutere hvilke feil som ble begått og hvordan dette kan forhindres. Eller oppgaver knyttet til nye lovforslag hvor studentene gruppevis må utarbeide et høringssvar til lovforslaget. Målet om hvilke knnskaper og ferdigheter studentene skal ha, har også preget eksamensoppgavene. Et par eksempler på eksamensoppgaver er:

«Barnevernlovsutvalget leverte i høst NOU 2016:16 «Ny barnevernslov». Utvalget foreslår at ny barnevernslov § 3 annet ledd skal lyde:«Barnet har rett til å medvirke ved handlinger og avgjørelser som berører barnet etter denne loven. Med medvirkning menes at barnet skal få tilstrekkelig og tilpasset informasjon og ha rett til fritt å gi uttrykk for sine synspunkter. Barnets synspunkter skal vektlegges i samsvar med barnets alder og utvikling.»Gi en fremstilling og vurdering av dette forslaget i lys av bvl. § 6-3 første ledd, og barns rett til medvirkning forøvrig.» (eksamen 2016)

«Gi en framstilling av de barnerettslige vurderingene Høyesterett gir uttrykk for i Rt. 2015 s. 93, og vurder disse opp mot barns menneskerettslige vern samt barnerettens utvikling.» (eksamen 2015)