Studiekvalitetsarbeid

Jeg har vært involvert i studiekvalitetsarbeid ved Det juridiske fakultet og ved UiT i mange ulike roller og over mange år. Jeg har også fått være med på noe nasjonalt og internasjonalt arbeid. Her vil jeg kort gi en oversikt over ulike typer arbeid jeg har vært involvert i. Deretter vil jeg i underpunkter gå litt nærmere inn på to konkrete nylige prosjekt. Deler av arbeidet har jeg presentert for ulike enheter og grupper ved UiT og utenfor, se vedlagte CV.

På UiT har jeg vært heldig å få være med på mange ulike prosjekt. Noen av disse vil jeg gjerne nevne særskilt, da de har hatt stor betydning for min interesse for og mitt arbeid med studiekvalitet og undervisningskvalitet. Allerede som stipendiat fikk jeg delta i arbeidet med etiske retningslinjer og utarbeidelse av kurs for veiledere ved UiT. Begge prosjektene ble ledet av daværende prorektor Gerd Bjørhovde, og bidro til å vekke min interesse for kvalitet i høyere utdanning. Etter dette har jeg vært med i mange ulike utvalg og råd. Flere år som vara og deretter fast medlem i førstelektorutvalget har i stor grad vært med på å fremme interessen for undervisning og undervisningsutvikling. De senere årene har jeg videre vært med på ulike grupper og prosjekter som særlig har arbeidet med digitalisering i ulike former. Jeg har vært en av de vitenskapelige representantene i en gruppe som har arbeidet med implementeringen av digitaliseringsstrategien knyttet til utdanning. Et lærerikt arbeid, hvor jeg både fikk anledning til å øke mine digitale kunnskaper og forståelse, samt til å være med på å påvirke fremtidig politikk og prosjekter på UiT. Jeg har videre vært involvert i arbeidet med digital eksamen ved UiT. Jeg var med i arbeidsgrupper og var med på å utforme rapporten «Digital eksamen som pedagogisk, administrativ og teknisk prosess» i 2013. De siste to årene har jeg vært et av fem medlemmer i prosjektgruppen for merittering av undervisere ved UiT. Nærmere om gruppen og mandat på nettsiden http://result.uit.no/uniped/merittering/. Under kyndig ledelse av Marit Allern, og i tett samarbeid med personer fra andre fagområder, har arbeidet i meritteringsprosjektet vært veldig lærerikt. Arbeid med utforming av kriterier, vurdering og evaluering av prosess, møter med Nokut og diskusjoner i gruppen har bidratt til stor grad av refleksjon rundt UiT som undervisningsinstitusjon, eget fakultets praksis og ikke minst meg selv som underviser.

Utenfor UiT har jeg deltatt i noen nasjonale prosjekter som har vært knyttet til undervisning og læring innenfor rettsvitenskap, eksempelvis et nasjonalt panel for gjennomgang og vurdering av masteroppgaver fra de tre lærestedene. Målet var bedre kvalitetssikring og større likhet i bedømmelse og sensur. Jeg har deltatt i bedømmelser av faglige stillinger, og særlig har nasjonale og nordiske bedømmelseskomiteer av opprykk til førstelektor vært lærerikt med tanke på krav, dokumentasjon og vurdering. Gjennomføring av midtveisevaluering for student på PhD programmet ved UIB var også lærerikt. Både med tanke på å lese og vurdere tekst i et prosjekt som er helt fremmed, men særlig med tanke på den formative vurderingsprosessen som selve midtveisevalueringen er. Jeg har videre deltatt i en ekspertkomité som vurderte PhD studiene i jus, økonomi og psykologi ved Reykjavik University, med tanke på re-akkreditering. Å vurdere kvalitet, undervisning, oppbygning, kvalitetssikring, med videre for tre ulike doktorgradsprogrammer i et annet land, var utfordrende og svært lærerikt.

På det juridiske fakultet har jeg gjennom ulike roller og verv, deltatt i en rekke studiekvalitetsprosjekter. Jeg har vært medlem av arbeidsgrupper for studiereformer, vært ansvarlig for ulike studieår, vært eksamensleder, leder for masteroppgaveutvalg og medlem i råd og utvalg som har arbeidet med studiekvalitet i vid eller mer snever forstand. Fra 2009-2013 var jeg prodekan for utdanning ved fakultetet, og dermed ansvarlig for studieprogrammene, kvalitetssikring, studentsamarbeid og undervisningsplanlegging. I denne perioden ledet jeg også arbeidet med implementering av kvalifikasjonsrammeverket. En svært lærerik og nyttig prosess, som ledet til nye og langt bedre og mer anvendelige studie og fagplaner. Hos meg ledet arbeidet til langt større bevissthet knyttet til bruken av læringsutbyttebeskrivelsene i planlegginge og gjennomføring av undervisning.

Av utvalg, råd og prosjekter jeg har vært med på, vil jeg særlig nevne den store studiereformen i forbindelse med kvalitetsreformen. Her deltok jeg i flere arbeidsgrupper, og selv om prosessen med å kutte studiet fra seks til fem år var krevende, vil jeg påstå at vi fikk et langt bedre og mer gjennomarbeidet masterstudie etter reformen. Jeg vil særlig trekke frem det arbeidet vi gjorde med omlegging av eksamensformene. Fra et system med svært mange, lange skoleeksamener, la vi om til langt mer varierte prøvingsformer. Vi innførte muntlig eksamen på alle avdelinger, omfattende hjemmeeksamener med alle hjelpemidler tilgjengelig, og få men gjennomtenkte skoleeksamener. I tillegg innførte vi flere obligatoriske arbeidskrav i løpet av studiet, eksempelvis krav om årlige muntlige presentasjoner, semesteroppgave og noen obligatoriske kurs. Samlet sett ga dette langt bedre samsvar mellom undervisning, øving og prøving, og vi fikk et system hvor vi i langt større grad trener og prøver studentene i flere av de ferdighetene som venter dem i arbeidssituasjoner. Jeg hadde ingen lederrolle i dette arbeidet, men var en av flere aktivt involverte deltakere. Det andre jeg gjerne vil trekke frem er arbeidet jeg som prodekan for utdanning ledet for å fremme utdanningskvalitet og studentinvolvering. For denne innsatsen ble fakultetet ved Studieutvalget som jeg ledet, tildelt universitetets utdanningspris i 2010. I begrunnelsen for tildelingen het det

«Det juridiske fakultet v/Studieutvalget får utdanningsprisen for sitt arbeid med å involvere studentene aktivt i kvalitetsarbeidet ved fakultetet. At studentene på en aktiv måte får ta del i kvalitetsarbeidet bidrar til å skape et godt læringsmiljø med kort avstand og lav terskel for kontakt mellom studentene og fakultetet. Studentene skriver i sitt støttebrev at de ”er overbevist om at Tromsø har den undervisningsmodellen som best gjør oss forberedt til en karriere som jurist”. Komiteen mener studiekvalitetsarbeidet ved Det juridiske fakultet er et glimrende ”best practice”-eksempel som bør synliggjøres overfor andre miljøer.»

De to prosjektene jeg ønsker å gå litt mer i detalj om er de to siste større studiekvalitetsprosjektene som jeg har ledet:

Fyrtårnsprosjektet Kompetanse og læringsutbytte

Strafferetten i ny drakt