Jeg har deltatt på kurset «Evaluering av læring og undervisning». Kurset er utviklet av Vidar Gynnild, professor i universitetspedagogikk ved NTNU, i samarbeid med Result. Læringsmål for kurset er å:
- kunne redegjøre for et sett av ulike begreper og perspektiv knyttet til kvalitetsarbeid i høyere utdanning.
- være i stand til å identifisere én eller flere vesentlige utfordringer med utgangspunkt i det feltet som blir nærmere undersøkt.
- kunne identifisere prinsipielle endringer i emnedesign som med sannsynlighet kan bidra til forbedringer i læring og/eller undervisning.
Kurset har vært lærerikt, gitt ny innsikt i kvalitetsarbeid og skapt konkrete ideer til utviklingsarbeid i eget emne. Under kurset leverte jeg to oppgaver:
- Den første oppgaven omhandlet «kvalitetsarbeid i eget emne» med utgangspunkt i punkt 6.3-6.5 i NOKUT’s tilsynsrapport for Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA), 2014.
- I den andre oppgaven skrev jeg om «Utviklingsarbeid i eget emne», med fokus på kvadrant 3 i Gynnilds matrix; «Hvordan forbedre studenters læring?»
