Kollegaveiledning

(Kollegaveiledningene er beskrevet i egne rapporter som ble levert inn i forbindelse med kurset i unversitetspedagogikk. Av personvernhensyn er ikke kollegaveiledningsrapportene en del av min offentlige pedagogiske mappe, og de vises derfor ikke på denne siden.)

Jeg liker å formidle kunnskap til studentene. Lang erfaring og god faglig trygghet, kombinert med trivsel ved å undervise, er sannsynligvis noe av årsaken til at jeg virker avslappet i undervisningssituasjonen. Som tannlege er jeg også vant med å forklare pasientene hva som skal gjøres, og jeg tror at det bidrar til at jeg snakker på en måte som gjør at studentene forstår.

Tilbakemelding på egen aktivitet er viktig, og det er hyggelig med mye positiv tilbakemelding. Kan jeg lære noe av det? Jeg mener absolutt, «ja»! Det kjennes godt å få bekreftet at det jeg gjør, virker positivt, også sett med brillene til en kollega. En kollega som sier at «dette er strålende», er en viktig vitamin-innsprøytning.                                           Det var en nyttig erfaring å ha en kollega fra et helt annet fagfelt som observatør. Han satte pris på min evne til å formidle fagstoffet på en lettfattelig måte. Studentene var aktive, de svarte på spørsmål og stilte selv spørsmål. At min kollega rapporterte at han også hadde lyst til å følge med og lære mer, var morsomt. Jeg har tidligere brukt mye PowerPoint i undervisningen. De timene jeg hadde kollegaveiledning, brukte jeg tavle-undervisning i tillegg til PowerPoint. Tilbakemeldingene fra kollegaveiledningene har støttet meg i troen på bruk av tavle i undervisningen.

Rollen som observatør har også vært verdifullt. Det at min makker har undervist i et helt annet fagfelt enn hva jeg til vanlig sysler med gjorde det lettere for meg å fokusere på undervisning og læring, uten fare for å sitte med et rent helsefag-spesifikt blikk. Min kollega brukte mye tavle i sin undervisning, og vi har hatt fine diskusjoner rundt temaet «tavle i undervisningen». Kanskje jeg også kan utvide tavlebruken til å be studenter om å bruke tavla?

Studentene har også sagt at jeg god til å undervise, og at de trives når jeg underviser, men lærer studentene noe? Selv om evalueringen av undervisningen er god, fører bra undervisning til god læring? Det hevdes at når det gjelder læring, så er det viktigere hva studenten gjør enn hva læreren gjør (Shuell, 1986). Den som skal lære må også selv gjennomgå relevante læringsaktiviteter (Biggs 2003, 2016). Min rolle som underviser, blir først og fremst å være en støttespiller og en inspirator. Kollegaveiledningen har bekreftet at jeg underviser i tråd med egen undervisningsfilosofi. Det er viktig lærdom for meg!