Avsluttende kommentar

Jeg vil avslutte mine tanker om undervisningsfilosofi med å si meg enig i Nussbaum:         ”It would be catastrophic to become a nation of technically competent people who have lost the ability to think critically, to examine themselves, and to respect the humanity and diversity of others.” (Nussbaum, 1997, s. 300). Jeg håper at mine studenter får nok tid til å undres og diskutere med medstudenter, lærere og kommende kolleger, og at de lærer å tåle faglig uenighet. Jeg ønsker at de skal kunne tenke selv, tørre å stille kritiske spørsmål til dagens viten og til ny kunnskap, og på den måten bli gode, reflekterende helsefagarbeidere.

 

Referanser:

Andersen, H. L. (2010) «’Constructive alignment’ og risikoen for en forsimplende universitetspedagogikk». Dansk Universitetspedagogisk tidsskrift (9)

Aarrestad, A. & Linnerud, S. (2013) 100 % positiv hverdagslydighet. Wigestrand forlag, Stavanger

Bandura, A. (1977): Self-efficacy: Toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review 84, 191-215.

Barrows, H. S., & Tamblyn, R. (1980). Problem-based learning: An approach to medical education. New York: Springer

 Bassir, S.H., Sadr-Eshkevari, P., Amirikhorheh, S., Karimbux, N.Y. (2014) Problem-based learning in dental education: a systematic review of the literature. Journal of dental education 78(1):98-109.

Bengmark, D., Nilner, M., Rohlin, M. (2012) Dentists reflect on their problem-based education and professional satisfaction. European journal of dental education 16(1):e137-45.

Hmelo-Silver, C.E., Duncan R.G. & Chin, C.A. (2007) Scaffolding and Achievement in Problem-based and Inquiry Learning: A Response to Kirschner, Sweller, and Clark (2006). Educational Psychologist, 42(2), 99-107.

Heitmann, J (2011). Motivasjon og mestring. En kvantitativ studie Masteroppgave i spesialpedagogikk. Pedagogisk institutt, Trondheim http://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/269539/487089_FULLTEXT01.pdf?sequence=1

Hovdenak, S.S. & Risør, T. (2015). Profesjonalitet i legeutdanningen: Om kunnskapskoder, praktiske synteser og koherens. En analyse av studieplanen for profesjonsstudiet i medisin ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet. I UNIPED. Nr. 3 (213-228). https://www.idunn.no/uniped/2015/03/profesjonalitet_i_legeutdanningen_omkunnskapskoder_prakt

Kinsella, E.A. & Pitman, A. (2012) Phronesis as Professional Knowledge. Practical Wisdom in the Professions. Boston: SensePublishers.

Kirschner, P.A, Sweller, J., Clark, R.E. (2006) Why Minimal Guidance During Instruction Does Not Work: An Analysis of the Failure of Constructivist, Discovery, Problem-Based, Experiential, and Inquiry-Based Teaching. Educational Psychologist, 41:2, 75-86.

Lycke, K.H. (2002) Perspektiver på problembasert læring. Oslo: Cappelen akademisk forl.

Nussbaum, M.C. (1997). Cultivating humanity: A classical defence of reform in liberal education. Cambridge, MA: Harvard University Press

Pettersen, T. (2011, 20. november). Praktisk Visdom. I Store norske leksikon. Hentet 30. desember 2015 fra https://snl.no/praktisk_visdom.