Vurderingsformer

Formativ vurdering skjer primært underveis i undervisningen og kan være både formell og uformell (Allern). Formativ vurdering bør være en del av all undervisning. I klinisk (praktisk) undervisning av tannlegestudenter, er formativ vurdering helt nødvendig. Man kan ikke bare se på sluttresultatet, studentene må vurderes kontinuerlig og rettledes underveis i behandlingen. Jeg vil illustrere  hvordan jeg kan bruke formativ vurdering i forbindelse med at studenter skal lære kirurgisk behandling av pasient. Veiledning av studenten vil nødvendigvis måtte foregå mens pasienten er til stede. Dette stiller store krav til den som underviser ettersom muntlige korreksjoner vil kunne virke skremmende for pasienten. En måte å løse dette på vil være å gå gjennom den kirurgiske prosedyren på forhånd med studenten, der studenten ved hjelp av illustrasjoner (tavle) beskriver hva han/hun har tenkt å gjøre og hvorfor. Da kan underviseren veilede i forkant av det faktiske kirurgiske inngrepet og deretter bli enig med studenten om at veiledning under kirurgisk behandling, vil foregå ved hjelp av tegn (ikke tale). (Pasienter vil under kirurgi ikke kunne se alt som foregår i behandlingsrommet, men de hører.) Student og underviser kommer tilbake til tavla for gjennomgang etter at kirurgien er utført. Her vil også studenten kunne bli fortalt hva som han/hun kan gjøre for å utvikle seg videre.

Ved bruk av PBL (problem basert læring), vil også formativ vurdering bli brukt. Studentene veiledes gjennom oppgaver. De får en «forover rettet» vurdering, som forhåpentligvis fører til en bevisstgjøring om egen kunnskap og som også stimulerer til videre læring.

Summativ vurdering kan også med fordel også brukes underveis i studiet, men er oftest assosiert med en sluttvurdering innenfor et emne. «Summative assessment has the clear purpose of certifying a level of attainment of a student at the point of completion of a course or program” (Boud & Falchikov). Det å summere opp hvor langt en student har nådd i forhold til de oppsatte læringsmål er også viktig, men forutsetter jo at man har beskrevet læringsmål på en god og entydig måte. Eksamensoppgaver bør jo også da være laget på en slik måte at oppgavene speiler læringsmålet.

 

Referanser:

Allern, M. (2012): «Vurdering med vekt på summativ vurdering – eksamen». Forelesningsmanuskript fra kurset Digital eksamen, UiT mars 2012

Boud, D & Falchikov, N. (2006): «Aligning Assessment with Long-term Learning».                       Assessment & Evaluation in Higher Education, 31:4.