Undervisningshistorie og pedagogisk CV

Undervisningserfaringa mi er variert og preget av fleksibilitet og samarbeid. Før jeg begynte på NFH hadde jeg undervist lite, men hadde noe erfaring som Training Coordinator  fra et bistandsprosjekt i 1987/88, fra evaluering av det NFH- støttede bachelorprogrammet i fiskeriforvaltning ved University of Namibia (se vedlegg 4 for begge: Forut-Norad 87-89 , Evaluation NFH-UNAM) og undervisning på et internasjonalt PhD-kurs i regi av Roskilde Universitet i 2005.  Jeg begynte å undervise ved Norges fiskerihøgskole (NFH) høsten 2005 og  blei ansatt som 1. amanuensis fra 1. januar 2006.  Jeg fullførte Uniped våren 2007.  I 2013 fikk jeg opprykk til professor. All undervisning og veiledning ved NFH har vært relatert til norsk og internasjonal fiskeri- og havbruksforvaltning og næringsorganisering. Fra 2018 er jeg  prosjektleder for undervisningsutviklingsprosjektet Teamfish.  Se detaljert  og attestert oversikt over min undervisningserfaring : Pedagogisk CV-2018.

Undervisninga  har vært knytta til Bachelor (BA) og Master (MA) på Fiskerikandidatstudiet/ Fiskeri og havbruksvitenskap (FHV) og det internasjonale programmet International Fisheries Management (IFM). Jeg har også undervist på våre masterprogram ved NhaTrang University (NTU) i Vietnam, NOMA-FAME og NORHED. Jeg har mye erfaring med undervisning og veiledning av internasjonale studenter (Se tekst om:  Internasjonalt undervisningssamarbeid). Som det framgår av vedlegg 1, anser NFH min internasjonale kompetanse som viktig for vårt videre internasjonale engasjement (se vedlegg 1: Anbefaling instituttleder 2018 Plan – JahnPetter ).

I løpet av tida på NFH har jeg undervist, veiledet og evaluert på alle nivå.  Jeg har hatt emneansvar for ni emner ved NFH og NTU. Jeg har videre veiledet 20 masterstudenter fram til ferdig eksamen og har vært med på å veilede seks PhD-studenter fram til avlevert avhandling (Se oversikt over MA- og PhD- oppgaver på: Jahn Petters hjemmeside). Fem Phd-er har disputert og en er under vurdering.  Pr i dag veileder jeg en PhD ved NFH og er medveileder for en PhD ved Universitetet i Lund og en ved Memorial University of Newfoundland. Jeg har vært intern sensor på omkring 40 mastergradseksamener og har ledet tre Phd-bedømmelseskomiteer og har også vært ekstern opponent ved to disputaser i Norge og to i utlandet. Jeg har videre deltatt i programstyrearbeid, programutvikling, emneutvikling og planlegging, emnerevisjon, arbeid med undervisningsstrategi, utvikling av individuelle studieplaner for studenter, rekruttering, fleksibilisering, internasjonalisering og har deltatt i organisastoriske utvalg knyttet til undervisning.

Fleksibilitet og rådgiving

Jeg har mye studentkontakt og har sia 2007 fungert som en «kontaktlærer» for Fiskerikandidat/FHV-studenter og har veiledet dem i forhold til utvikling av sine individuelle studieplaner. Dette har ikke vært en formelt tildelt rolle, men har fulgt av at studieadministrasjonen har bedt meg om å hjelpe studentene. Jeg har skreddersydd spesialemner for grupper av studenter og lagt opp spesialpensum for enkeltstudenter som ikke har kunnet følge vanlig undervisning. Uten disse fleksible oppleggene ville flere studenter ikke fått avlagt mastergraden. Det er til sammen 15 studenter som har tatt disse emnene i perioden 2009-2015.

Utvikling av NFH som kunnskapsalmenning

Gjennom 12 års undervisning og veiledning sammen med gode kolleger har jeg  tilegnet meg god realkompetanse om undervisning og undervisningsorganisering. Jeg har en gjennomtenkt undervisningsfilosofi inspirert av forskningserfaring og praksis. I forskningsgruppa for marin ressursforvaltning og næringsutvikling der jeg er gruppeleder, har vi en delingskultur der vi både underviser og veileder sammen, kommenterer på opplegg og deler undervisningsmateriell. Vi har avprivatisert emner og veksler på å undervise de ulike emnene vi har ansvar for. Vi får generelt gode tilbakemeldinger på vår undervisning (vedlegg 3: Kollegaveiledning, emneevaluering og tilbakemelding), så dette kollektive samarbeidet er en viktig ressurs for NFH. Som kolleger arbeider vi i et relasjonelt felt som dosent Roxå fra Lunds Universitet betegnet som en kunnskapsallmenning og som vi nå utvikler videre.