Skip to main content

Læringssti - eksempler med brytpunkt

Med et brytpunkt mener vi at læringsstien får en avgreining hvor det først må foretas valg. Det er to grunnleggende brytpunkter: eleven/studenten må enten foreta et valg som fører vedkommende inn i et ønsket løp, eller hun må bestå en test (prøve) for å komme videre. I begge tilfellene handler det om at eleven/studenten møter valgmulighetene i form av en Prøve. Denne prøven må læreren ha opprettet før den kan inngå i læringsstien. Bildet nedenfor viser starten på en læringssti hvor brytpunktet kommer som side 2. Du ser at rett etter brytpunktet deles læringsstien i to greiner for det videre løpet:

For å opprette et slikt brytpunkt må du legge til en Ny side med prøve:

Du må bla deg fram til prøven som må være laget ferdig på forhånd:

Her ser du et eksempel på en prøve som skal sørge for at eleven/studenten selv må foreta et valg om veien videre:

Her skal eleven/studenten velge om hun vil se på funksjonstypen Logaritme eller Eksponential. De to svaralternativene er gitt hver sin poengsum, noe som benyttes i den videre opprettelsen av brytpunktet.

Slik ser det ut for studenten:

I det neste bildet kommer detaljene i brytpunktet hvor du må velge hva som skal skje ved hvert av svaralternativene. Regel betyr at du velger om du vil foreta en avgreining basert på prosentresultat eller poengresultat:

Videre må du angi både Grenseverdi og Prioritet for de ulike avgreiningene (du kan ha flere enn to). Husk at prioriteringen er avgjørende for hvordan avgreiningen blir foretatt. Det opprettes automatisk en tom side for hver avgreining, sider som du etterpå endrer tittelen på samt fyller med innhold.

Noen detaljer:

Legg merke til at i opprettelsen av prøven har vi følgende poengsummer:

  • Logaritmefunksjoner: 10
  • Eksponentialfunksjoner: 20

I bildet ovenfor som viser regler og grenseverdier fungerer veivalget slik:

  • Første test som utføres står øverst.
  • Første test slår til dersom poengsummen er over 10 - i vårt tilfelle kun dersom studenten har valgt Eksponentialfunksjoner, som gir 20 poeng.
  • Andre test slår til dersom første test ikke slår til, altså når poengsummen er 10 eller lavere. I vårt tilfelle er det Logaritmefunksjoner, som har nettopp 10 poeng.

Tips!

1

Tenk etter:

I eksempelet som gjennomgås bytter vi om selve rekkefølgen til de to reglene (endrer prioritet) - vi foretar ingen andre endringer. Påstand: Testen slår ut på samme måte som tidligere.

a) Sant
b) Galt
Logikken er på plass, ja!Nei - her vil første test alltid slå til og dermed blir studenten ført til Logaritmefunksjonen, uansett, siden både 10 og 20 poeng er minst 0 poeng.
Check your answer