{"id":175,"date":"2017-04-18T20:26:59","date_gmt":"2017-04-18T19:26:59","guid":{"rendered":"http:\/\/digitalmappe.uit.no\/lja001\/?page_id=175"},"modified":"2017-05-01T09:47:59","modified_gmt":"2017-05-01T08:47:59","slug":"a-9-student-evaluations","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/digitalmappe.uit.no\/lja001\/a-9-student-evaluations\/","title":{"rendered":"A.9 Student evaluations"},"content":{"rendered":"

In October 2016, students in RUS 0100 (first-semester Russian) and RUS 1025 (third-semester Russian) were asked to evaluate the quality of their Russian courses. These two courses were\u00a0 team-taught by me together with my colleagues Tore Nesset and Svetlana Sokolova. The students\u2019 comments are presented in full below. In addition, students were asked what they plan to do after they complete their studies. Their responses show that nearly all of them are motivated to use what they have learned in their careers.<\/p>\n

The students\u2019 responses focus primarily on the high quality and competence of the team of teachers, who they say truly care about the students and their subject. One of the students even specifically remarks on the advantages of having a whole team of teachers with varying strengths: \u201cForeleserne har forskjellig bakgrunn, noe som gir oss dyp og god undervisning\u201d. One recurrent theme is that the students feel secure (several use the word \u201ctrygg\u201d) in their courses, that they are gaining self-confidence in their use of Russian and making \u201csolid\u201d progress. I hope this means that they are having the \u201caha\u201d moments that I aim for (see my teaching philosophy<\/a>). I would have liked to have seen more indications that students are having the experience of making connections on their own, but there is at least one comment that I interpret as a reference to \u201caha\u201d moments: \u201cRussisk er utrolig spennende spr\u00e5k, som inneholder mange skjulte skatter.\u201d Perhaps one indication that students are gaining the ability to become lifetime independent learners can be read into their future plans for using Russian, which are both ambitious and impressive, ranging from working for the Norwegian Defense and border patrol, international politics (especially in the Arctic\/Barents region), diplomacy, and international business, to more linguistically oriented aims such as translation, teaching and research, and also including the desire to raise awareness of Russia in Norway. In order to achieve such goals, our students will need to be able to recognize and use many \u201caha\u201d moments in the future, after they have completed their course of study.<\/p>\n

Evalueringer fra studenter i RUS 0100<\/h3>\n

Hva synes du generelt om kvaliteten p\u00e5 russiskundervisningen i Troms\u00f8?<\/strong><\/p>\n

Jeg synes den er veldig god. Jeg f\u00f8ler jeg har l\u00e6rt mye p\u00e5 de f\u00e5 m\u00e5nedene jeg har studert, og foreleserne v\u00e5re er engasjerte, flinke og f\u00f8lger oss opp.<\/p>\n

Jeg har studert russisk fra begynnerniv\u00e5 f\u00f8r, og f\u00f8ler at undervisningen her var mye bedre. L\u00e6rerne er engasjerte, de BRYR seg om studentene sine, og man ser at de skikkelig BRENNER for faget sitt, som engasjerer studentene som konsekvens. Jeg f\u00f8ler at etter s\u00e5 kort tid har vi l\u00e6rt s\u00e5 mye og jeg har mer selvsikkerhet i ferdighetene mine i russisk p\u00e5 grunn av undervisningen her. Jeg er fra Storbritannia og kom til Troms\u00f8 for \u00e5 studere russisk fordi jeg hadde studert russisk p\u00e5 University of Nottingham og hadde blitt tipset at det russiske fakultetet i Troms\u00f8 var fantastisk. Jeg hadde h\u00f8rt om de forskjellige professorene f\u00f8r jeg kom og var nesten \u201cstar struck\u201d n\u00e5r jeg fikk vite hvem l\u00e6rerne mine er.<\/p>\n

Det er helt super oppf\u00f8lging! Det vises godt i timene at alt er tilrettelagt godt for \u00e5 beherske russisk best mulig. Jeg har aldri l\u00e6rt russisk f\u00f8r og jeg f\u00f8ler meg ganske trygg under oppl\u00e6ringen.<\/p>\n

Generelt er undervisningen fantastisk, med l\u00e6rere som viser stor interesse for faget og som st\u00f8tter og muntrer opp til jobbing med faget. Det vises ogs\u00e5 p\u00e5 resultatene at vi har ekstremt GODE l\u00e6rere som gj\u00f8r oss trygge i spr\u00e5ket.<\/p>\n

Kvaliteten er kjempegod. L\u00e6rerne er s\u00e5 flinke, de er behjelpelige og de \u00f8nsker at studentene skal l\u00e6re. A l\u00e6re russisk er vanskelig, men med hjelp fra v\u00e5re professorer er jeg ikke i tvil om at vi blir \u00e5 greie det.<\/p>\n

Dette er det 4. spr\u00e5ket jeg l\u00e6rer og progresjon og gjennomf\u00f8ringen av emnet er mye bedre enn annen spr\u00e5koppl\u00e6ring jeg har gjennomf\u00f8rt.<\/p>\n

Studiet er sv\u00e6rt strukturert. Alle l\u00e6rerne har h\u00f8y kompetanse.<\/p>\n

Jeg er ekstremt forn\u00f8yd med kvaliteten p\u00e5 undervisningen. I tillegg mener jeg fagmilj\u00f8et s\u00f8rger for \u00e5 skape et godt studiemilj\u00f8 for studentene. Den beste undervisningen jeg har mottat p\u00e5 UiT.<\/p>\n

10\/10. Foreleserne har forskjellig bakgrunn, noe som gir oss dyp og god undervisning.<\/p>\n

Russiskundervisningen er av h\u00f8y kvalitet.<\/p>\n

Veldig bra kvalitet og bra oppf\u00f8lging. Veldig forn\u00f8yd med undervisningsniv\u00e5.<\/p>\n

Jeg er veldig imponert av opplegget p\u00e5 dette studiet, og kan si dette fordi jeg tidligere har studert \u00f8konomi og adm her i Troms\u00f8, og \u00d8K-ADM har ikke samme kvaliteten.<\/p>\n

H\u00f8y kvalitet! God undervisning med lydh\u00f8re l\u00e6rere som er mottakelig for sp\u00f8rsm\u00e5l og gledelig hjelper om man trenger det.<\/p>\n

Det er utrolig h\u00f8y kvalitet, har aldri jobbet s\u00e5 mye med et fag f\u00f8r i hele mitt liv. Det er utrolig krevende, men l\u00e6rere gj\u00f8r det g\u00f8y, med sanger og sm\u00e5 leker i timene. Dette mener jeg er h\u00f8yst n\u00f8dvendig for \u00e5 huske bedre ordene, og l\u00e6re uttale. Russisk er ekstremt krevende, dette er det 5. spr\u00e5ket jeg l\u00e6rer, og trives enormt.<\/p>\n

Hva vil du bruke russisk til etter studiene?<\/strong><\/p>\n

Om jeg blir god nok (og det vil jeg jobbe for \u00e5 bli!) vil jeg jobbe med oversettelse, evt. undervise i spr\u00e5ket.<\/p>\n

Dr\u00f8mmen min er \u00e5 ta Master i russisk spr\u00e5k ved UiT. Jeg har SKIKKELIG lyst til \u00e5 forske i russisk her med disse kunnskapsrike l\u00e6rere og professorer!!!!!<\/p>\n

Jeg vil gjerne utdanne meg innenfor tollvesenet\/etterrettingen og mest sannsynlig bruke spr\u00e5ket der, eller utenom.<\/p>\n

Jeg vil bruke russisk til \u00e5 sl\u00e5 meg ned i Nord og satser p\u00e5 jobber som inng\u00e5r ett samarbeid mellom Norge\/Russland. Generelt er russisk viktig i sammenheng med hvor mange som PRATER DET. MULIGHETER!<\/p>\n

Jeg \u00f8nsker \u00e5 bli sertifisert tolk og jeg har ambisjoner om \u00e5 arbeide i utlandet. Det er uendelige muligheter. Russisk er dr\u00f8mmen min. Det ga motivasjon og inspirasjon n\u00e5r jeg ikke visste hva jeg skulle gj\u00f8re med livet mitt videre.<\/p>\n

Jeg vil tilbake til Forsvaret eller annen tilsvarende offentlig sektor hvor spr\u00e5kfag er s\u00e6rdeles nyttig i kombinasjon med tidligere arbeidserfaring.<\/p>\n

Jeg er opptatt av lingvistikk i sammenheng med kunstig intelligens. Her bruker jeg allerede kunnskapene jeg har f\u00e5tt gjennom russiskkurset. Jeg er ogs\u00e5 interessert i landet Russland og kan tenke meg \u00e5 jobbe der.<\/p>\n

Jeg \u00f8nsker \u00e5 jobbe innenfor arktisk politikk. Da vil russisk v\u00e6re en god egenskap \u00e5 ha.<\/p>\n

Alt! B\u00e5de privat og i arbeidslivet. Muligheten til \u00e5 l\u00e6re et spr\u00e5k som er s\u00e5 viktig i Arktis er ogs\u00e5 veldig viktig for meg.<\/p>\n

Jeg skal bruke den i jobbsammenheng.<\/p>\n

Karriere i Forsvaret.<\/p>\n

Jeg vil bruke russisk for \u00e5 knytte Barents-regionen tettere sammen med n\u00e6ringslivet, og ogs\u00e5 endre nordmenns holdninger til Russland.<\/p>\n

Forh\u00e5pentligvis i jobbsammenheng da jeg har fokusert mine mot utenrikspolitikk og jeg mener Russland vil f\u00e5 en st\u00f8rre betydning enn de allerede har.<\/p>\n

Jeg \u00f8nsker \u00e5 fortsette i Forsvaret.<\/p>\n

Evalueringer fra studenter i RUS 1025<\/h3>\n

Hva synes du generelt om kvaliteten p\u00e5 russiskundervisningen i Troms\u00f8?<\/strong><\/p>\n

Kvaliteten p\u00e5 russiskundervisningen i Troms\u00f8 er av det beste slaget! Foreleserne er utrolig dyktige, hjelpsomme, forst\u00e5elsesfulle, og strekker seg langt for at hver enkelt student skal forst\u00e5.<\/p>\n

Jeg synes det er veldig god kvalitet. Progresjonen er solid, og l\u00e6rerne s\u00f8rger for at vi repeterer temaer slik at vi skal l\u00e6re oss det godt. Ettersom russisk er et vanskelig spr\u00e5k, er dette n\u00f8dvendig, og m\u00e5ten det gj\u00f8res her er veldig god.<\/p>\n

Jeg synes kvaliteten p\u00e5 russiskundervisningen har v\u00e6rt meget god. Vi har flinke og kompetente forelesere, og har l\u00e6rt masse.<\/p>\n

Jeg har l\u00e6rt masse p\u00e5 dette faget og syntes at alle foreleserne er kvalifiserte og veldig flinke! Selv om studie har f\u00e5 studenter betyr ikke det at kvaliteten er lav! Snarere tvert imot, mange tar studiet ved siden av andre fag for \u00e5 f\u00e5 en vid utdanning.<\/p>\n

Fantastisk kvalitet p\u00e5 undervisningen tilbudt. Vanskelig fag \u00e5 l\u00e6re samt undervise. Til tross for dette er undervisningen her p\u00e5 veldig h\u00f8yt niv\u00e5.<\/p>\n

Hva vil du bruke russisk til etter studiene?<\/strong><\/p>\n

Jeg \u00f8nsker b\u00e5de \u00e5 forske p\u00e5 spr\u00e5ket etter endt studier og \u00e5 forelese\/undervise pp universitetsniv\u00e5. Russisk er utrolig spennende spr\u00e5k, som inneholder mange skjulte skatter.<\/p>\n

Usikker, men har absolutt lyst til \u00e5 jobbe opp mot Russland, enten i diplomati eller n\u00e6ringsliv. Alternativt er det bruk for russisk generelt, ettersom situasjonen er slik den er i dag og jeg mener det er viktig \u00e6 ha folk som forst\u00e5r Russland og russere.<\/p>\n

Etter studiene har jeg lyst til \u00e5 bruke russisk videre til nordomr\u00e5desamarbeid eller en form for norsk-russisk-samarbeid. \u00c5 kunne spr\u00e5ket gir en mye bredere forst\u00e5else for resten av landet og kulturen.<\/p>\n

Jeg \u00f8nsker \u00e5 bruke russisk i arbeidslivet, da jeg \u00f8nsker \u00e5 s\u00f8ke praktikant i Russland. Det vil v\u00e6re viktig for meg \u00e5 kunne lese, skrive og snakke russisk!<\/p>\n

Det vet jeg ikke enda, men siden v\u00e5rt land har Russland som nabo er det mange bedrifter som sikkert har godt av russisk spr\u00e5klige arbeidere.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

In October 2016, students in RUS 0100 (first-semester Russian) and RUS 1025 (third-semester Russian) were asked to evaluate the quality of their Russian courses. These two courses were\u00a0 team-taught by me together with my colleagues Tore Nesset and Svetlana Sokolova. The students\u2019 comments are presented in full below. In addition, students were asked what they … Fortsett \u00e5 lese A.9 Student evaluations<\/span> →<\/span><\/a><\/p>\n","protected":false},"author":239,"featured_media":0,"parent":0,"menu_order":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/digitalmappe.uit.no\/lja001\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/175"}],"collection":[{"href":"https:\/\/digitalmappe.uit.no\/lja001\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/digitalmappe.uit.no\/lja001\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/digitalmappe.uit.no\/lja001\/wp-json\/wp\/v2\/users\/239"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/digitalmappe.uit.no\/lja001\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=175"}],"version-history":[{"count":5,"href":"https:\/\/digitalmappe.uit.no\/lja001\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/175\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":311,"href":"https:\/\/digitalmappe.uit.no\/lja001\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/175\/revisions\/311"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/digitalmappe.uit.no\/lja001\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=175"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}